Ivan Korčok ovládol siete Mety, aj Tik-Tok. Pre alternatívne weby bol naďalej terčom

joj-24_diskusie-6.png

Ako pokrývali kandidátov a ďalšie politické subjekty v TV spravodajstve, v online médiách a iných zdrojoch počas prvého týždňa kampane pred druhým kolom (25.-31. marec 2024)? A ako sa darilo kandidátom na sociálnych sieťach od začiatku kampane až takmer po maratórium (9.1.-2.4.2024). Foto: TV Joj

Táto správa nadväzuje na predchádzajúce monitorovacie správy a analyzuje zobrazenie prezidentských kandidátov ako aj niektorých iných politických subjektov (politických strán, hnutí, a oficiálnych predstaviteľov štátu (prezident SR, vláda SR) v hlavných večerných spravodajských reláciách 4 televízií (RTVS, TV Markíza, TV Joj a TA3), ako aj v politických sekciách 10 online médií a iných zdrojov.

Pre účely monitoringu a prezentácie sme online médiá a iné zdroje ich rozdelili do 3 základných kategórií:

  • Spravodajské informačné weby, resp. online verzie tradičných tlačených denníkov (Aktuality, Postoj a Denník N, Pravda, SME);
  • Bulvárne online zdroje (Čas, Pluska);
  • Online zdroje s dlhodobo problematickým obsahom (E-report, Hlavné správy, Infovojna).

Vybrané médiá a iné zdroje sme monitorovali počas prvého týždňa po ohlásení oficiálnych výsledkov prvého kola prezidentských volieb (25.-31.3.2024), pričom sledovanými kritériami boli priestor, ktorý médiá venovali sledovaným subjektom, ako aj spôsob (pozitívny, neutrálny, negatívny), akým boli prezentované.

Okrem toho sme sledovali aj aktivitu oboch kandidátov (Ivana Korčoka a Petra Pellegriniho) na sociálnych sieťach - predovšetkým v prostredí Mety (Facebook a Instagram), ako aj na Tik-Toku od začiatku kampane (9.1. - 2.4. 2024).

 

HLAVNÉ ZISTENIA

SOCIÁLNE SIETE

Facebook - Pred druhým kolom bolo zaznamenaných 25 postov, kde dosiahla interakcia (reakcie, komentáre, zdieľanie) hodnotu aspoň 10 tisíc. Ivan Korčok mal takých postov 13 a Peter Pellegrini 12. Pred prvým kolom (avšak až počas 10,5 týždňa v porovnaní s 1,5 týždňa druhej periódy) bolo takých postov 31.

Instagram - Podobných postov (s aspoň 10 tisíc interakciami) bolo pred druhým kolom 18. Pred prvým kolom ich bolo 31. V oboch kolách patrili všetky Ivanovi Korčokovi. V celkovom sumáre nemal Peter Pellegrini medzi top 100 najinteraktívnejšími postami ani jeden.

TELEVÍZIA

Najzobrazovanejším politickým subjektom bola v sumáre televízií (a aj v každej z televízií) vláda SR – celkovo so 48%. Ide ešte o výraznejší podiel ako pred prvým kolom (45,7%). Najviac podielu správ jej venovala predovšetkým TA3 (58,4%), najmenej TV Markíza (35,2%) a TV JOJ (38,9%). Obraz vlády bol v každej z televízií prevažne neutrálny, no podiel kritických informácii voči pozitívnym bol všade väčší (najkritickejší v RTVS, o čosi menej kritický v TA3).

Televízie venovali voľbám a súvisiacim udalostiam tentokrát viac priestoru – v priemere za všetky televízie 7,3%, čo je približne dvjnásobok pokrytia pred prvým kolom (iba 4,2%). Kampaň dostala najväčší podiel spravodajského priestoru na TV JOJ (8,7%) a porovnateľne sa jej venovali v TA3 a TV Markíza (7,9 a 7,8%) - je nutné však spomenúť, že v absolútnych číslach (teda nielen ako podiel) sa kampani najviac venovala TV Markíza a RTVS, najmenej TA3. Napriek uvedenému ide stále o pomerne malé pokrytie, pre porovnanie, počas parlamentnej kampane 2023 venovali televízie voľbám a ich rôznym aspektom väčší priestor - medzi 13,9% (TV Markíza) a 7,1% (RTVS).

Peter Pellegrini bol v sumáre televízií prezentovanejším kandidátom - získal 12,6% (z toho 0,9% ako predseda NR SR) vs 11,1% pre Ivan Korčoka. Je však nutné spomenúť, že televízie sa úspešne snažili poskytnúť obom kandidátom porovnateľný priestor a výrazne obmedzili pokrývanie Petra Pellegriniho v jeho oficiálnej funkcii. Ako predseda NR SR mal 7,3%, zatiaľ čo pred prvým kolom to bolo 53,9%.

ONLINE PROSTREDIE

Peter Pellegrini bol najprezentovanejším kandidátom v sumáre spravodajských webov a online verzií tlačených médií, individuálne však len v 2 z nich - Aktuality a Denník N.

Naopak v sumáre bulvárnych médií a zdrojov s problematickým obsahom bol najprezentovanejší Ivan Korčok. Ten bol zároveň zobrazovanejší kandidát vo väčšine sledovaných médií a iných zdrojoch (8).

Rozdiel bol v spôsobe - zatiaľ čo Peter Pellegrini bol kritizovaný v tradičných médiách a pozitívne prezentovaný v zdrojoch s problematickým obsahom, Ivan Korčok bol veľmi negatívne, často ad-hominem zobrazovaný v zdrojoch s problematickým obsahom, inde to bolo prevažne neutrálne.  

V zdrojoch s problematickým obsahom sme opäť zaznamenali spôsob, ktorý svojou jednostrannosťou, používaním hanlivej terminológie, či účelovej interpretácie spoločenských udalostí bez náležitého kontextu, popieral základné novinárske štandardy.

Pri pohľade, ktoré posty s použitím mena Korčok alebo Pellegrini boli najinteraktívnejšie medzi užívateľmi Facebooku (v slovenčine), je zaujimavým zistením fakt, že v top5 pri mene Korčok boli dva negatívne posty zo strany premiéra Fica a jeden negatívny post od ministra vnútra Šutaja Eštoka.

Na Facebooku sme zaznamenali platenú anti-kampaň proti Ivanovi Korčokovi verejnými predstaviteľmi štátu (minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, štátny tajomník ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Braňo Ondruš), ako aj poslancom za HLAS-sd (Kamil Šaško). Aktivity tretích strán však zákon č. 181/2014 Z.z., (po jeho novelizácii v roku 2018), nedovoľuje a túto činnosť predstaviteľov HLAS-sd je preto nutné vnímať ako porušenie zákona a volebných pravidiel.

 

Celá správa aj grafy sú v pdf dostupné na webe MEMO 98.