Kampaň v médiách (Prezidentské voľby 2024)

rms_logo-2.png

Rada pre mediálne služby pôsobí ako regulačný orgán v oblasti vysielania elektronických médií, aj počas obdobia oficiálnej volebnej kampane. Tak tomu bolo v období kampane pred parlamentnými voľbami (od 9. júna do 28. septembra 2023), ako aj v súčasnosti - v období kampane pred prezidentskými voľbami arlamentnými voľbami (od 9. januára do 20. marca 2024).

V súvislosti s prezidentskými voľbami, ktoré sa budú konať dňa 23. marca 2024, schválila Rada pre mediálne služby (RMS) na svojom zasadnutí dňa 7. februára Usmernenie k vysielaniu počas volebnej kampane pre voľby prezidenta SR 2024.

VOLEBNÁ KAMPAŇ

Zákon č. 181/2014 Z. z. (o volebnej kampani) v ustanovení § 2 ods. 1 definuje pojem volebná kampaň ako akúkoľvek činnosť politickej strany, politického hnutia, koalície politických strán a politických hnutí, kandidátov a tretích strán, smerujúcu k propagácii ich činnosti, cieľov a programu za účelom získania funkcie volenej podľa osobitného predpisu, za ktorú sa obvykle platí úhrada. Rozumie sa tým činnosť v prospech aj v neprospech týchto subjektov.

Podľa § 2 ods. 2 uvedeného zákona sa volebná kampaň začína dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov Slovenskej republiky a končí sa 48 hodín predo dňom konania volieb. Volebná kampaň pred prvým kolom volieb prezidenta Slovenskej republiky sa podľa daného ustanovenia začala dňa 9.1.2024 a skončí sa dňa 20.3.2024 vrátane.

Pokiaľ ide o druhé kolo volieb, pri neexistencii explicitnej právnej úpravy sa za obdobie volebnej kampane považuje obdobie začínajúce sa dňom vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb prezidenta štátnou komisiou a končiace 48 hodín predo dňom druhého kola volieb, t. j. 4.4.2024.

Podľa § 2 ods. 3 zákona o volebnej kampani sa činnosť iných subjektov ako politickej strany, politického hnutia, koalície politických strán a politických hnutí, kandidátov a tretích strán na podporu alebo v neprospech politických strán, koalícií politických strán a kandidátov v čase ustanovenom na volebnú kampaň zakazazuje.

1) POLITICKÁ PROPAGÁCIA

Podľa § 98 ods. 2 zákona č. 264/2022 Z. z. (o mediálnych službách) je politická propagácia „verejné oznámenie určené na:

a) podporu politickej strany, politického hnutia, člena politickej strany alebo člena politického
hnutia alebo kandidáta, prípadne v ich prospech alebo neprospech pri volebnej kampani,
b) popularizáciu názvu, značky alebo hesiel politickej strany, politického hnutia alebo kandidáta.“

Podľa § 99 zákona o mediálnych službách sa vysielanie politickej propagácie zakazuje, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Osobitným predpisom je aj v tomto prípade zákon o volebnej kampani.

Ustanovenie § 12 ods. 1 zákona o o volebnej kampani výslovne stanovuje začiatok vysielania politickej propagácie na 21 dní pred dňom konania volieb a jeho koniec na 48 hodín predo dňom konania volieb. Z uvedeného vyplýva, že stanoveným obdobím vysielania politickej propagácie pred prvým kolom volieb prezidenta Slovenskej republiky, ktoré sa budú konať dňa 23. 3. 2024 (7:00-22:00 hod.), je obdobie od 2.3.2024 (od 0:00 hod.) do 20.3.2024 (do 23:59 hod.).

Politickou propagáciou môže byť akýkoľvek vysielaný komunikát, ktorý naplní túto definíciu. Pri posudzovaní politickej propagácie nie je, v súlade s judikatúrou Najvyššieho súdu SR, rozhodujúca forma vysielaných komunikátov, ale ich obsah. Zodpovednosť za obsah politickej propagácie nesie jej objednávateľ. Vysielatelia musia zabezpečiť, aby vysielanie politickej propagácie bolo na jeho začiatku a na konci zreteľne označené a oddelené od ostatných programov a iných zložiek programovej služby odvysielaním oznamu, že ide o platené vysielanie.

Podľa § 12 ods. 4 zákona o volebnej kampani je zakázané vysielať politickú propagáciu v čase, ktorý je v rozhlasovom a televíznom vysielaní vyhradený na reklamu. Na čas poskytnutý politickej propagácii sa nevzťahujú obmedzenia časového rozsahu vysielanej reklamy podľa § 89 a 90 zákona o mediálnych službách.

Politická propagácia v RTVS

Prvé kolo

Na základe ustanovenia § 11 ods. 1 zákona o volebnej kampani je RTVS povinná vyhradiť vysielací čas na politickú propagáciu pred voľbami prezidenta Slovenskej republiky. RTVS konkrétne vyhradí najviac po jednej hodine vysielacieho času pre každého kandidáta na prezidenta, spolu však najviac desať hodín vysielacieho času na vysielanie politickej propagácie v rozhlasovom vysielaní a najviac desať hodín vysielacieho času na vysielanie politickej propagácie v televíznom vysielaní.

Tento rozsah sa vzťahuje na všetky rozhlasové programové služby resp. televízne programové služby verejnoprávneho vysielateľa spoločne, t. j. ide o maximálny rozsah, bez ohľadu na to, ktoré programové služby verejnoprávneho vysielateľa sa na vysielaní politickej propagácie podieľajú.

Nárok na vysielací čas sa musí podľa § 11 ods. 1 zákona o volebnej kampani uplatniť najneskôr 5 dní pred začiatkom vysielania politickej propagácie, inak zaniká. Z uvedeného vyplýva, že na vyhradenie času na vysielanie politickej propagácie má konkrétny kandidát nárok, pričom toto právo si musí uplatniť najneskôr 26.2.2024.

Druhé kolo

Podľa § 11 ods. 8 zákona o volebnej kampani je RTVS povinná vyhradiť vysielací čas na politickú propagáciu pred prípadným druhým kolom volieb prezidenta Slovenskej republiky, a to konkrétne 2 hodiny vysielacieho času osobitne v rozhlasovom vysielaní a osobitne v televíznom vysielaní.

Aj v tomto prípade ide o časový limit, na ktorého naplnení sa podieľajú všetky programové služby daného vysielateľa spoločne. Kandidáti na prezidenta uplatnia nárok na vysielací čas do 24 hodín od vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb.

Politická propagácia u súkromných vysielateľov

Oprávnenému vysielateľovi (súkromné televízie a rádiá) zákon o volebnej kampani neukladá povinnosť vyhradiť vysielací čas na politickú propagáciu pred voľbami prezidenta Slovenskej republiky. Oprávnený vysielateľ preto môže na politickú propagáciu pred voľbami prezidenta Slovenskej republiky vyhradiť vysielací čas, pričom zákon obmedzuje len rozsah vyčleneného vysielacieho času. Oprávnený vysielateľ môže na vysielanie politickej propagácie vyhradiť vysielací čas v rozsahu najviac po 30 minút vysielacieho času pre každého kandidáta na prezidenta, spolu však najviac desať hodín vysielacieho času. Tento rozsah sa vzťahuje na všetky programové služby vysielateľa spoločne

2) SPRAVODAJSTVO A PUBLICISTIKA

Za politickú propagáciu sa podľa § 12 ods. 5 zákona o volebnej kampani nepovažuje vysielanie spravodajských programov a publicistických programov, ak sa realizujú v súlade s programovou skladbou vysielateľa.

3) DISKUSNÉ PROGRAMY

Zákon o volebnej kampani pojem diskusné programy nedefinuje. Popri politickej propagácii však upravuje postup pri vysielaní diskusných programov, a to pre RTVS, ako aj pre oprávnených vysielateľov. Stanoveným obdobím vysielania diskusných programov pre voľby prezidenta Slovenskej republiky je rovnaké obdobie ako pre vysielanie politickej propagácie. Toto obdobie začína 21 dní pred dňom konania volieb (2.3.2024) a končí 48 hodín predo dňom konania volieb (20.3.2024 o 23:59).

Diskusné programy v RTVS

Podľa § 11 ods. 2 zákona o volebnej kampani je RTVS povinná vyhradiť okrem času na politickú propagáciu aj 10 hodín vysielacieho času na diskusné programy v rozhlasovom vysielaní a 10 hodín vysielacieho času na diskusné programy v televíznom vysielaní.

V prípade konania druhého kola volieb pôjde o 2 hodiny vysielacieho času osobitne v rozhlasovom vysielaní a osobitne v televíznom vysielaní.

RTVS rozdelí tento čas rovnomerne medzi kandidátov na prezidenta tak, aby určením času vysielania nebol žiadny z kandidátov znevýhodnený

Oprávnení vysielatelia nemusia, ale môžu vysielať okrem politickej propagácie aj diskusné programy so zástupcami kandidujúcich politických strán alebo koalícií politických strán. To však len v prípade, ak ich zaradenie do programovej štruktúry na toto obdobie schválila RMS.

Diskusné programy u súkromných vysielateľov

Oprávnený vysielateľ môže v období, v ktorom je v zmysle § 12 ods. 1 zákona o volebnej kampani povolené vysielať politickú propagáciu, vysielať aj diskusné programy s kandidátmi na prezidenta len v prípade, ak ich zaradenie do programovej štruktúry na toto obdobie schválila Rada.

Oprávnený vysielateľ je povinný predložiť Rade najneskôr 25 dní pred začiatkom vysielania takéhoto programu jeho projekt, ktorý musí obsahovať aj spôsob výberu účastníkov diskusií zabezpečujúci, aby nebol žiadny z kandidátov na prezidenta znevýhodnený.

Zákon v tejto súvislosti výslovne nestanovuje časový limit pre diskusné programy oprávnených vysielateľov pred prvým kolom volieb. Možno preto konštatovať, že konkrétny rozsah necháva na uvážení oprávneného vysielateľa, ktorý tento údaj uvedie v projekte predkladanom Rade na schválenie.

Projekty predložili TV Markíza, TA3, TV JOJ/JOJ 24, Fun Rádio a Rádio Expres