Médiá kritizovali opozíciu, televízie OĽaNO. Všetci čiastočne obchádzali PS.

mm-3_2.png

V rámci monitoringu sme sa pozreli na to, ako v priebehu leta (24.7.-6.8.) televízie a online médiá spravodajsky pokrývali strany a koalície, ako aj prezidentku a vládu SR.

Uverejnili sme uverejnili v poradí tretiu monitorovaciu správu, ktorá zahŕňa obdobie od 24.7. do 6.8. 2023 a zameriava sa na prezentáciu politických strán a koalícií kandidujúcich vo voľbách, ako aj ďalších relevantných aktérov v spravodajských reláciách.

Prvá správa analyzovala účasť aktérov v politických diskusiách (11.7.).
Druhá správa analyzovala spravodajské pokrytie strán pred podaním kandidátnych listín (19.6.-2.7.).

Z našich zistení vyplýva, že v spravodajstve televízií mali v porovnaní s júnom výraznejší priestor strany opozície, strana SMER-SSD bola celkovo druhou najzobrazovenejšou stranou (získala 6,8%), strana HLAS-SD treťou najviac prezentovanou stranou (celkovo 5,7%, takmer dvojnásobok priestoru v júni - 3%). Pokiaľ ide o spôsob prezentácie, v RTVS mala strana najpozitívnejší obraz, naopak TV JOJ o strane informovalo najkritickejšie. Podobný obraz zaznamenala aj strana HLAS-SD, RTVS jediná reflektovala stranu prevažne pozitívne.

Najväčší priestor, rovnako ako v prvom období získala strana OĽaNO a priatelia (a jej koaliční partneri Kresťanská únia, Za ľudí) - v priemere všetkých televízií 10,7% (v prvom období to bolo takmer identických 11%). Podobne ako v júni, najväčší priestor získala strana v TV JOJ (15,9%). Hoci mala strana najväčší spravodajský priestor vo vvšetkých troch súkromných televíziách, všetky k nej boli zároveň kritické, najvýraznejšie v TA3 (19% informácií bolo s negatívnym tónom).

Celkovo najviac zobrazovaným politickým subjektom bola vláda odborníkov pod vedením Ľudovíta Ódora (v priemere všetkých médií to bolo 42,2%), ešte viac ako tomu bolo v júni (27,1%). Okrem RTVS venovali televízie pomerne obmedzený priestor prezidentke Zuzane Čaputovej. Taktiež pomerne malý priestor získali preferenčne silné strany PS a HLAS-SD.

Celkovo sa zmena pozornosti týkala aj online médií, ktoré v porovnaní s júnom výrazne viac priestoru venovali stranám opozície. Kým v prvom sledovanom období mali koaličné bývalé vládne strany bývalých vlád Igora Matoviča a Eduarda Hegera, keď boli najzobrazovanejšími v 10 sledovaných médiách (okrem médií s problematickým obsahom), teraz to bolo naopak. Opozičné strany boli tentokrát najzobrazovanejšími v 9 z 12 sledovaných online zdrojov, pričom výraznejšia pozornosť bola venovaná aj ďalšej opozičnej strane SNS (v tomto období získala 6% oproti 1,8% v júni).

HLAS-SD bol celkovo najzobrazovanejšou stranou - v priemere 10 médií získal 8,4% (individuálne najviac, rovnako ako v prvom období, v Ereporte - 17,6%), pričom bol zároveň najprezentovanejšou stranou v 4 sledovaných zdrojoch. Pokiaľ ide o spôsob zobrazenia, väčšina médií stranu prezentovala prevažne neutrálne, no zároveň pomerne kriticky.

Naše výsledky naďalej potvrdili trend, že Progresívne Slovensko (PS), napriek dlhodobo silným preferenciám, má v médiách limitované pokrytie - zatiaľ čo v oboch obdobiach išlo o siedmy najprezentovanejší subjekt v spravodajstve televízií spoločne, v online médiách to bolo podobné - v prvom období bolo PS šiestym a v prázdninovom období ôsmym najprezentovanejším subjektom v priemere 10 online médií.

Podrobné výsledky monitoringu sú k dispozícií na našej web stránke www.memo98.sk.  

Pred dňom volieb uverejníme aj výsledok monitoringu sociálnych sietí, diskusií, ako aj výsledky monitoringu televízií a online médií za september.